علیعلی، تا این لحظه: 15 سال و 8 ماه و 10 روز سن داره

علی ما

پیشگیری و درمان بیماری کم خونی

1392/6/26 19:40
نویسنده : عاشق علی
1,921 بازدید
اشتراک گذاری

هوالشافی

ظروف آهنی مفید یا مضر؟

مدت هاست که بین طبیبان طب سنتی و طب غربی، بر سر مفید یا مضر یا بی اثر بودن استفاده از ظروف آهنی در طبخ غذاها، اختلاف نظر جدی وجود دارد. از یک طرف طبیبان طب سنتی توصیه به استفاده از این ظروف می کنند و حتی کار را به جایی می رسانند که می گویند داخل ظرف غذا نعل اسب بیاندازند و یا از کفگیر آهنی استفاده نمایند و از طرفی پزشکان طب غربی یا طب کلاسیک این حرف ها و این توصیه ها را مسخره می کنند، بنابراین لازم دیدم از نگاه سلولی مولکولی این موضوع مورد بحث علمی قرار گیرد.

اخیراً یک گروه از محققان غربی در تحقیقات خود بر روی پیشگیری و درمان بیماری کم خونی، متوجه شدند که کودکانی که غذای خود را از ظروفی دریافت می کنند که از جنس آهن هستند و این غذاها در چنین ظروفی پخته شده اند، رشد بیشتری داشته و درصد ابتلای آنها به بیماری کم خونی نیز کمتر شده است، این محققان در دانشگاه مک گیل کشور کانادا، غذا ها را در ظروف آهنی، آلومینیومی و گلی پختند و نتیجه تحقیق نشان داد که غذای پخته شده در ظرف آهنی مقدار بیشتری یون آهن محلول را نشان می دهد و همین موضوع سبب شده است که میزان کم خونی در بچه هایی که از ظروف آهنی برای تغذیه استفاده کرده اند، کمتر گردد. این دانشمندان علت علمی این موضوع را آزاد شدن یون های فروس یا آهن دو ظرفیتی در داخل غذا از طریق جداره ظروف آهنی می دانند و شاید حکمت استفاده اجداد ما از کفگیر آهنی برای هم زدن غذاها، همین بوده است.

در مقاله دیگری استفاده از ظروف آهنی در پخت غذاها، مقوی دستگاه مثانه و اعضای تناسلی انسان شمرده شده است. در برخی از منابع در مقالات طب سنتی توصیه به انداختن نعل اسب داخل غذاها شده است که آن هم می تواند توجیه علمی فوق را داشته باشد.

آقای دکتر احمد رضا درستی متخصص تغذیه در خصوص ظروف فلزی می گوید: زمانی انسان از سنگ بعنوان ظرف برای پختن استفاده می کرد ولی پس از آن انسان فلز را کشف کرد و به دلیل راحت تر و مناسب تر بودن، این ظروف به سرعت جایگزین ظروف سنگی شد و در این بین ظروف آهنی نیز مورد استفاده قرار گرفت که ظروف آهنی به علت آزاد کردن آهن یونیزه به ارزش غذایی می افزاید.

بنابراین با دلایل علمی که خدمتتان ارائه گردید ثابت می شود که نظریه استفاده از ظروف آهنی و کفگیر آهنی که از قدیم مورد تاکید حکمای طب سنتی ما بوده است نظریه ای درست می باشد و بدین وسیله از صنعتگران دعوت به عمل می آوریم تا در تهیه این ظروف برای مردم اقدام نمایند تا به جای استفاده از ظروف آلومینیوم که احتمال بروز آلزایمر را افزایش می دهد و همچنین ظروف تفلون که مواد شیمیایی مضر برای سلامت هستند و بعضاً مقالاتی راجع به سرطان زا بودن این مواد نگاشته شده است، از ظروف آهنی استفاده شود.

 

دکتر حسن اکبری

متخصص آسیب شناسی، دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی

www.drakbary.com


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به علی ما می باشد